Saturday, October 18, 2014

Kawan vs Sahabat?

Assalamualaikum...

Maaflah dah lama aku tak update entri blog ni. Masa tidak mengizinkan. Hari ini aku rasa ringan lak jari jemariku nak menaip kat ipad ni. Hahaha... Baiklah, mari kita kongsikan kisah tentang, Kawan vs Sahabat? Apakah yang aku cuba sampaikan? Lets...

Antara kawan dan sahabat mempunyai erti kata yang berbeza. Nampak macam sama tapi tak serupa. Apa yang akan aku kongsikan disini datangnya dari aku sendiri.

Aku ada ramai kawan, tetapi aku tidak mempunyai ramai sahabat. Bagi aku tak semua kawan boleh jadi sahabat dan tak semua sahabat boleh menjadi kawan. Sahabat yang aku maksudkan ialah yang memahami cara dan perangai aku. Sedia mendengar dan berkongsi segala cerita serta masalah. Namun begitu, tak semua masalah boleh dikongsikan. Terutama yang terlalu personal.

Buat masa sekarang ni, aku ada beberapa orang yang rapat dengan aku dan layak dipanggil sahabat. Kebiasaannya yang rapat dengan aku adalah yang sekepala dan gila-gila macam aku juga. Dari masa aku diploma kat EDI Melaka dulu sehinggalah kini semasa di AMTIS. Di bawah ni aku kongsikan gambar bersama teman-teman rapat/istimewa, sahabat dan kawan-kawan aku dari dulu, kini dan selamanya.

Jika ada yang terbaca blog aku dan lihat gambar mereka tiada, itu bukan bermakna korang bukan kawan aku, korang tetap kawan aku.. Tapi apa yang aku kongsikan disini adalah mereka yang paling rapat dan mengenali serta memahami aku seadanya. Tak lupa juga untuk mengenang kembali kawan-kawan lama yang masih ada dan telah tiada.

Umairah, geng yang sekepala dan gila-gila macam aku. Dia paling paham aku camne. Kami selalu kongsikan sebarang masalah dan sebagainya bersama. Dia pun dah nak kahwin dah hujung tahun ni.
3 minggu dia cuti tinggalkan aku sebab terkena denggi, alhamdulillah dia dah sihat sekarang.
Ain, kalau dia takde memang tak best. Suka usik dia kadang-kadang. Jangan marah ye Ain.. hehe... Walaupun dia telah meninggalkan AMTIS tapi dia tetap datang bila ada task yang perlu diselesaikan.
Haha.. Ni student praktikal kat opis aku tau jangan salah paham lak, Taufik namanya. Masa ni aku suruh dia drive sebab aku pening kepala dan mata. Aku dah anggap dia macam adik aku dah, sebab aku pun takde adik kan. Dia ni sentiasa tersenyum... Kalau nak marah pun tak jadi... Senyum tu kan sedekah katanya. Dia ni kadang rajin memasak setiap hari bawa bekal ke opis... Esok-esok bawaklah tapau lagi ye! :p
Haha.. Ni gambar kami selfie masa baru pindah ke opis baru. Rajin lak dia edit gambar ni, lawak la dik.. Hehehe... Nanti kita selepie lagi ye!
Tu dia geng Selpiaq sudah mari... hahaha... Ayu, Shirely, Ika, Umai dan aku. Kami pantang jumpa kamera, see? Inilah jadinya. Kamera pun pantang nampak muka kitorang. Hehehe.... Selfie everywhere! :P
Last day intern for Ayie minggu lepas. Takde dah assistant designer aku kat AMTIS. Takpelah... nanti datang lagi ye Ayie.. hehehe..
Bersama teman-teman selepie... Eh ade Biha disitu! Hehehe..
Ainnn.... Nama dia pun Ain juga, ex-praktikal di AMTIS dari UTM Skudai. Sempat singgah opis aritu. Rindu nak lepak sama-sama kat loteng macam dulu. Ops! Loteng?
Adik-adik kesayangan aku yang lama terpisah (chewah!) Nik, Khai dan Boy dari Kelantan dan Kuching. Selama 5 ke 6 tahun (kalau tak silap) kami menjadi seperti adik-beradik baru 2 kali kami ketemu. Sekali di Klang masa anak saudara aku kahwin, sekali lagi masa mereka datang Merdekaraya 2012 di Melaka. Memang sangat happening lepak dengan diorang. Best! 
Kenal macamana? Masa tu layan program AF8, salah seorang finalis Daus AF8 adik si Boy ni. kenal dari FB je.. seterusnya kenal dengan yang 2 orang tu. Entah bila dapat jumpa derang lagi, belum ada rezeki.
Ini pertemuan kali kedua dengan sahabat-sahabat dari team NasyidKini di Melaka. Mereka yang aku kenali sejak tahun 2009-2010 tak silap. En bos Firdausz, cik ketua editor Wardah Safiah dan Airieyahh Aider yang best. Hingga kini, NasyidKini tetap yang terbaik walaupun aku jarang sekali join atau aktif menulis berita. Bukan sengaja tapi masa tidak mengizinkan. Maafkan diriku..... Sob sob sob...
Waa semua kurusnya time ni... Haha.. Bos kecik gua Iwan Reaz Ghazali seorang Writer/ Novelist/ Singer/ Blogger. Ayat copy dari FB dia. 1st time jumpa pada tahun 2011 bersama abangnya Shahrul Azim. Beliau belanja kami (aku dan sorang lagi kawan sekerja aku Digi Supplies dulu) berbuka puasa (selepas waktu berbuka). Bila nak belanja lagi bos? Hehe...
Pertemuan kali pertama team NasyidKini pada tahun 2012 di Alamanda Putrajaya. Masa tu Annur Muhammad ada lagi, kini dia telah pun tinggalkan NasyidKini atas urusan personal beliau, anda semua adalah antara sahabatku yang terbaik dan best.
Ehem... Geng nasyid dari Terengganu, Seedrain jauh datang ke Melaka untuk shooting video klip. Aku sebagai direktor dan photographernya, penat pun tak terasa sebab dapat pengalaman baru di situ. First time aku  sorang handle 1 group nasyid macam ni. Sehari bersama mereka dan orang tu, kenangan yang tak dapat dilupakan. Bila mau ketemu lagi ya? *Wink3
Bekas teman-teman sekerja Digi Supplies. Rimie, Firdaus, David, kak Intan, Teha, Siti dan Lizah. Memang happening bila lepak dengan diorang dulu. Tapi sekarang masing-masing dah berkeluarga dan beranak, cuma tinggal 2-3 orang dalam gambar ni yang masih single.
Mereka semua classmate, batch dan senior aku masa di KLIUC (IUKL sekarang). Diana (course Construction Management) Diyana, Ikram, Imran, Hasbi, Hafiz, Ahmed, Najman, Mahen, Syah (course Network) dan lagi sorang tu bukan kelas aku, so tak ingat namanya, sorry. Masa ni sangat best sebab dah berjaya tamatkan pengajian selama 4 tahun di KLIUC. Alhamdulillah..
Geng 'orang lama' yang telah tiada. Rindukan saat ini, masa diploma dulu, batch Mei dan Julai 2000 EDI Melaka. Semua dah mempunyai keluarga sendiri, dan salah seorang yang berada di dalam gambar ini telah pun kembali ke rahmatullah baru-baru ni akibat denggi berdarah. Alfatihah buat Hamidi Hamid, duduk dari kiri depan sekali (1979-2014). :-(

Ada lagi aku nak share disini tapi aku tak jumpa gambarnya. Sahabat-sahabatku dari IGS College (2004) dan UNITAR Kelana Jaya (2004-2005). Aku tak lupakan korang semua, masing-masing dah bawa haluan dan berkeluarga. Hanya FB sajalah penghubung yang ada dengan korang. Keep in touch ok! (^_^)

Oklah panjang sangat entri aku kali ini rasanya. Tujuan aku untuk menghargai erti persahabatan selama ini. Bukan semua orang boleh dijadikan kawan baik melainkan dia menerima diri dan cara kita seadanya. Kenali diri kita serta memahami. Bukan senang kan? Tak apalah, selagi orang boleh terima diri kita, buat macam biasa. Jadilah diri sendiri bukannya orang lain. Insyaallah... Love u all...

"Remember you are alone, remind yourself that Allah had sent everyone away so that it's only you and him" 

Andaikata kita tiada siapa-siapa pun di dunia ini, Allah itu ada. Sentiasa ada bersama kita. 

-azneeta ateenza-



1 comment:

  1. sorry to say but as a muslimah you should not be selfieng with non muhrimsssss...islam ada meletakkan batasan antara lelaki dan perempuan..jgn cemarkan imej wanita muslimah...please young lady..have pride in yourself..as a muslimah
    .moga Allah tambahkan ilmu ke saudari

    ReplyDelete

Sila Tinggalkan Komen Anda Ye! (^_^)v

I'm Back!!!

Hai assalamualaikum semua!! I'm back!! Haha! Lama giler aku tak jenguk blog lejen aku yang berkurun lama ni kan? Busy sungguh nak...