Saturday, June 14, 2014

Tribute To Ahmad Ammar - R-If

Assalamualaikum...

Entri aku kali ini nak post video muzik lagu favourite aku iaitu Ahmad Ammar nyanyian kumpulan R-If.

Tahniah diucapkan kepada penyanyi AMAR kerana telah berjaya menghasilkan lagu Ahmad Ammar untuk dinyanyikan oleh kumpulan R-If dengan begitu baik sekali. Susunan muzik yang agak moden serta dapat menarik lebih ramai generasi muda untuk mendengar serta mengenali siapakah pemilik nama Ahmad Ammar sebenarnya. AMAR yang ku kenali memang berbakat dalam pelbagai bidang seperti guaman, silap mata dan mencipta pelbagai lagu nasyid untuk dinyanyikan oleh artis-artis nasyid lain. Antaranya yang terbaru inilah tribute to Ahmad Ammar yang dinyanyikan oleh R-If.
Cover Album single R-If Ahmad Ammar | Kredit : R-If
Mula-mula dengar sekali je, tapi bila saudara Azwar R-If poskan CD single tu pada aku, memang dengar tak ingat dunia dah. Asal tengah drive masa nak pergi kerja, mesti aku akan pasang CD tu. Adalah sekali tu kawan aku tumpang kereta sekali, dia tanya ni lagu apa? Lagu rock ke? Hahaha... Biasalah kalau orang yang tak pernah dengar or tak tahu memang akan sangka lagu rock. Takdelah rock sangat bagi aku, ala-ala nasyid rock gitu. Tak kisahlah, yang penting mesej yang nak disampaikan melalui lagu tu. Tahniah R-If!

Oklah aku citer sikitlah pasal lagu ni eh? Kot ada yang masih tak tahu. Lagu ini dicipta khas untuk mengenang kembali Allahyarham Ahmad Ammar yang telah meninggal dunia pada usia yang masih muda kerana terlibat dalam satu kemalangan jalan raya di Istanbul, Turki pada 2 November 2013.

Arwah merupakan seorang pelajar jurusan Sejarah di Universiti Marmara, Turki dan juga merupakan satu-satunya anak lelaki Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman, mantan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Ahmad Ammar dihormati sebagai seorang yang kuat ilmu agamanya serta aktif berdakwah demi memperjuangkan agama Islam. Beliau juga pernah menjadi sukarelawan sertai misi kemanusiaan seperti di negara Syria serta pernah berhasrat untuk mati syahid ketika menyertai misi tersebut.

Jenazah Allahyarham Ahmad Ammar bin Ahmad Azam disolat dan dikebumikan di Masjid Ayub Sultan, Instanbul. Tanah perkuburan Eyub Sultan juga menempatkan lebih 60 orang para sahabat Nabi SAW, awliya, panglima Uthmaniyyah dan orang ternama Datuk Bandar telah memberi pengecualian kepada Ahmad Ammar hingga Allahyarham menjadi orang Malaysia pertama yang disemadikan disitu.

Itulah serba sedikit tentang Ahmad Ammar yang dapat aku kongsikan disini. Melalui lagu Ahmad Ammar yang disampaikan oleh R-If untuk mengajak generasi muda masa kini supaya mencontohi beliau. Sekian...

Kredit info Ahmad Ammar: MySumber

Ahmad Ammar - R-If

Tika hayat yang tidak dikenang
Tika hidup yang tidak dipandang
Kerana keikhlasan kerana kejujuran
Hanya satu impian keredhaan Tuhan
Hanya satu impian taman syurga

Perlu ada keredhaan Allah dalam amalan kita
Sekiranya Allah Redha
Sedangkan seluruh dunia berpaling daripadamu
Maka itu tidak penting

Biar tak dikenali penduduk bumi
Tapi masyhur di kalangan penghuni langit
Kejayaan hakiki bukan di dunia
Akhirat sana matlamat utama

Ahmad Ammar

Lagu : AMAR 

Lirik : AMAR, Ahmad Ammar

Kredit lirik: R-If

No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda Ye! (^_^)v

I'm Back!!!

Hai assalamualaikum semua!! I'm back!! Haha! Lama giler aku tak jenguk blog lejen aku yang berkurun lama ni kan? Busy sungguh nak...