Tuesday, May 1, 2012

6 Tips Untuk Tampil Lebih Yakin Setiap Hari



Tahukah anda dengan adanya keyakinan diri, ia dapat membantu menjadikan hidup anda lebih bahagia dan berjaya? Keyakinan diri boleh terbentuk sama ada ketika anda berdepan dengan sesuatu yang memerlukan anda untuk membuat keputusan besar ataupun bagaimana anda menyesuaikan diri dengan suasana baru serta bagaimana cara anda menentang pengaruh buruk daripada rakan sebaya.
Untuk menjadi individu yang berjaya sama ada didalam pelajaran, kerjaya ataupun hidup anda perlu yakin dengan diri anda dan tahap kemampuan anda. Untuk itu adalah amat penting untuk anda tampil yakin setiap hari supaya apa yang anda bersemangat dan bermotivasi untuk melakukan sesuatu. Tanpa ada keyakinan di dalam diri anda tidak dapat melakukan sesuatu perkara itu dengan baik.
Berikut adalah tip yang boleh anda cuba dan praktikan untuk membina keyakinan diri anda.

1) Tarik nafas dan jangan terburu-buru

Berfikiran santai dan tidak stres kepada sesuatu perkara akan membuka minda anda untuk berfikir secara meluas. Ia juga membantu anda dalam memberi idea yang lebih menarik teantang sesuatu perkara apabila anda berfikir secara terburu-buru.

2) kenal pasti kekuatan anda

Jika anda merasakan anda langsung tiada kekuatan atau kemahiran, anda boleh cuba untuk menyenaraikan apa yang amnada suka lakukan dan menjadikannya sebagai kekuatan dalam diri anda.

3) Sentiasa Berfikiran positif

Semua orang di dunia ini tidak sempurna dan mempunyai kekurangan masing-masing. Anda tidak perlu merasa rendah diri dengan kekurangan anda. Kadangkala anda merasakan bentuk tubuh anda tidak menarik tetapi harus di ingatkan, masih ada orang lain yang lagi tidak memiliki bentuh tubuh menarik daripada anda. Jadi jangan takut untuk merasakan diri anda cantik.

4) Jangan letakkan had pada diri

Satu sebab utama yang menyebabkan anda tiada keyakinan diri ialah anda meletakkan had kepada diri anda untuk melakukan sesuatu perkara. Contohnya, jika anda tidak mendapat markah tertinggi di dalam kelas, jangan fikirkan had anda hanya setakat itu sahaja.
Anda harus berusaha lebih lagi kerana usaha itu tangga kejayaan. Anda pasti akan mendapat markah tertinggi sekiranya anda berusaha bersungguh-sungguh. Yakinlah bahawa setiap orang pasti berjaya dengan adanya usaha.

5) Raikan kejayaan anda walaupun kecil

Meraikan kejayaan anda bersama-sama dengan keluarga atau sahabat handai boleh mendorong anda untuk menjadi lebih berjaya. Walaupun kejayaan anda hanyalah dengan lulus ujian memandu sekalipun ataupun anda berjaya memberikan ucapan di atas pentas, itu juga merupakan kejayaan buat diri anda.
Tidak salah untuk anda meraikannya kerana itu akan membantu anda menjadi manusia yang lebih yakin. Bukan semua orang boleh buat apa yang anda buat.

6) Hargai diri anda setiap hari

Fikirkan perkara baik yang anda buat setiap hari. Antaranya bangun awal pagi, senyum kepada orang yang tidak dikenali, menelefon dan bertanya khabar kepada ahli keluarga anda yang lain serta banyak lagi.
Itu membuktikan bahawa banyak lagi perkara baik yang anda boleh capai dalam satu hari dan ia merupakan sesuatu yang boleh anda banggakan. Anda akan boleh melangkah dengan lebih yakin dengan memikirkan tentang perkra baik yang telah anda lakukan.
Secara kesimpulannya, jadilah orang yang sentiasa yakin dalam apa jua keadaan sekiranya anda ingin menjadi orang yang berjaya. Tanpa keyakinan di dalam hidup anda apa jua yang anda lakukan memang akan menjadi sia-sia dan tidak berbaloi. Semoga anda berjaya membina keyakinan di dalam diri anda dan seterusnya menjadi orang yang berjaya dan bermotivasi.



Sumber dari Nota Hati

No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda Ye! (^_^)v

I'm Back!!!

Hai assalamualaikum semua!! I'm back!! Haha! Lama giler aku tak jenguk blog lejen aku yang berkurun lama ni kan? Busy sungguh nak...